lauantai 12. huhtikuuta 2014

PiiP

Olen lukenut monia eri kikkoja ja reseptejä sekoituksiin, joilla voi pestä tukkaa shampoon sijasta.

Shampoo ei ole hyväksi tukalle, eikä jokapäiväinen tai edes jokatoinenpäiväinen (no tuo ei kyllä ollut mikään oikea sana...) pesu. Shampoo pesee hiuksista pois luonnollisen öljyn, jota sitten yritetään tasoittaa hoitoaineiden läträyksellä. Öljyyntyvä tukka alkaa kompensoida shampoopesua tuottamalla aina vain lisää öljyä, ja sitten sitä saa pestä aina vain useammin ja niin edelleen. Kuiva tukka - sellainen kuin minulla - taas rupsahtaa aivan hampuksi. Tästä aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon tietoa netistä kiinnostuneille.

Vielä jokin aika sitten tukka pestiin kerran kuussa saippualla ja sitä harjattiin ahkerasti, jotta öljy leviäisi latvoihin ja hoitaisi hiuksia. Nykyään tuntuu, että pienintäkin öljyisyyden tuntua kammotaan hirveästi, kuinka usein kuuleekaan kommentteja "hyyyi minun tukka on niiiiin likainen". Itse nyt en siitä niin osaa sanoa, koska omani ei tosiaan juurikaan öljyynny. Mikä sekään ei ole kovin hyvä.

Päätin aloittaa kokeilun. Siitä taitaa olla nyt suurin piirtein pari viikkoa kun olen viimeksi pessyt kuontaloni shampoolla, sen sijaan olen kaksi kertaa käyttänyt jotain aivan muuta. Pesen tukan siis noin kerran viikossa. Ensimmäisellä kerralla käytin ihan vain ruokasoodaa, sekoitin pieneen määrään vettä ja hinkkasin huolella päänahkaan. Tukka jäi eri tuntoiseksi kuin ennen, tuntui puhtaalta, muttei narskuvan puhtaalta. Hoitoaineenkin olen jättänyt pois. Toisella kerralla sitten pesin soodan ja oliiviöljyn sekoituksella, ja voi pojat, siitäkös tämä pehko piti! Voin kuvitella, ettei öljyyntyvään päähän kannata niinkään oliiviöljyä tunkea, koska eihän se pesemällä ihan kokonaan sieltä irtoa. Kuitenkin pesun jälkeen shokkiväri tarttui aivan hyvin, vaikka tukka oli hieman tavallista líukkaampi. Kuivassakin tukassa tuntuu pientä rasvaisuutta, kun sormilla kokeilee, muttei ole mitenkään likainen tai ällö olo. Sekoitin väreihin kyllä hoitoainetta kuten tavallisesti, joten ei tämä ihan pelkästään oliiviöljyn tuotosta ole tämä kiilto ja pehmeys! Mutta uskon, että kun muutaman viikon harrastan tätä, ei minulla ehkä tulekaan enää tarvetta jatkaa shampoon kanssa. Ainakaan niin usein.

Tahtoisin kokeilla vielä kananmunaa, hunajaa ja avokadoa, sekoittelen erilaisia mikstuuroita ja testailen.

For science!




Ja huvin vuoksi omituisia kuvia, kun olin niin mielissäni päästessäni kirpparilta kotiin ja kokeillessani löytöjäni. Ensimmäisessä kuvassa minulla on päällä ne kaikki päällekkäin.


mess2
Violetti hapsuhuivi
Musta löröneule

Kettukin taskussa, en vaan voinut jättää sitä sinne. Kettupehmolelut ovat heikkouteni. Tai yksi niistä...

mess4
Harmaa omituinen collegepaita/-mekko

mess6
XL-mekko


mess7
Lintupaita

Oi kun tukka on taas kivan värinen <3


mess8

Olen myös mielissäni uudesta laukustani, jonka kamu lahjoitti minulle.


Yhtään ei ole omituista roinaa kuvien taustalla. Ehei.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Penni ajatuksistasi.